My place


Acasa / Lucrari / PAVILION TURISTIC

Etichete a_ta 2011, concurs proiecte
Nume lucrare PAVILION TURISTIC
Tip lucrare proiect
Localitate Timisoara
Autor lucrare Bogdan Ionescu, Catalin Gavrilescu
Echipa de proiectare Experimental Studio of Architecture
Alti colaboratori Emese Ienes
Imagini Bogdan Ionescu, Catalin Gavrilescu, Emese Ienes
Anul proiectarii 2010
Suprafata construita 55 mp

Pavilionul propus este conceput ca o constructie temporara.

Pavilionul de informare turistica este structurat pe doua nivele; la parter se afla zona info (S=15mp)

 

avand un front-desk de informare cu 2 locuri de lucru, 2 locuri de stat cu posibilitate consultare

internet, spatiu expo. La parter sunt propuse doua grupuri sanitare ce satisfac cerintele de acces si

utilizare pentru persoanele cu dizabilitati. Accesul din strada este mediat de un hol - un spatiu deschis aflat la nivelul parterului care asigura distributia in spatiile primului nivel, cat si la nivelul superior.

Conectarea celor doua nivele se realizeaza prin intermediul unei scari.

Spatiul aflat sub scara se foloseste ca spatiu de depozitare.

Nivelul de calcare al parterului este ridicat cu aprox. 36cm fata de cota de calcare a pardoselii strazii. Accesul persoanelor cu dizabilitati este posibila si prin existenta unei rampe cu o inclinatie de 10grd. (17.6%) aflata la un capat al holului.

Barul si cafeneaua se afla la nivelul superior. Spatiul gazduieste locuri la mese, locuri la bar; in plus, peretii pot fi folositi pentru expunere lucrari artistice, fotografii, etc. Spatiul cafenelei este un spatiu inalt; peretii acestuia, realizati din lamele de lemn ofera o mare suprafata libera. In acest scop sunt prevazute cutiile-suport, distribuite pe intreaga suprafata a peretilor.

Daca spatiile parterului (grupurile sanitare si spatiul info) sunt incalzite, spatiul cafenelei este deschis si neincalzit, aceasta functiune fiind una  sezoniera.  O cafenea in sezonul rece nu se justifica si datorita numarului scazut de turisti in aceasta perioada. Spatiul superior poate fi usor inchis prin inchiderea scarii, in acest caz, pavilionul functionand exclusiv la nivelul inferior.

 

Sistemul constructiv

Structura pavilionului este realizata din profile metalice HEA 160 si stalpi - grinzi de lemn.

Peretii sunt placati cu lemn. Pe exterior propunem un riflaj realizat din scanduri de lemn care se

constituie intr-un layer interior al pavilionului - are rol de fond pe care se proiecteaza cel de-al doilea

layer. Acesta este realizat din tabla groasa (min. 10mm) perforata si oxidata.  Structura tablei este

realizata din teava patrata 100x100mm de care se sudeaza cadrele panourilor rde tabla (L50x50mm si L20x20mm).

 

METODA NARATIVA. OBIECT- SEMN SI FUNCTIA DE REPREZENTARE

 Obiectul pavilionar poseda si o functie-semn: pe suprafata metalica este desfasurat un colaj  realizat din diferite elemente vizuale, alcatuind un peisaj banatean. Suprafata obiectului este o poveste, o naratiune reprezentativa pentru identitatea regionala. Elementul central al naratiunii consta din reprezentarea unei biserici baroce banatene. Acest tip de biserica baroca, cu un singur  turn, este caracteristic pentru Banatul de secol 18-19; a insotit sistematizarea - (re)constructia regiunii de catre autoritatile habsburgice si este cel mai raspandit tip de biserica, atat in mediul catolic, cat si in cel ortodox.  (Daca in mediul catolic, adoptarea acestui model nu este suprinzatoare, in ceea ce priveste mediul ortodox  dunarean, fie sarbesc, fie romanesc, adoptarea unui model vienez se constituie intr-o trasatura disctinctiva si caracteristica.)

 

Restul "naratiei" este constituita plecand de la un peisaj de sat traditional banatean de campie,

imaginea reprezentand o strada din satul NiĆŁchidorf (in germana: Nitzkydorf, in maghiara: Niczkyfalva), satul natal al Hertei Muller.

Biserica, cat si restul naratiunii sunt realizate prin decupare, respectiv perforare in suprafata

panourilor metalice; reprezentand lucruri imediate, sunt recunoscute si identificate. Astfel turistii,

(dar si localnicii) percep atat obiectul pavilonar, dar totdata citesc, cunosc si re-cunosc si semnele de pe suprafata lui. Aceste semne definesc o identitate si au valoare reprezentativa. Ceea ce este

provincial si periferic in cadrul acestei regiuni este adus in centrul ei si ex-pus. Textul, cat si citirea

lui sunt ambigue. Obiectul este deschis spre latura nordica si nord-vestica - este perceput ca un

obiect.  Propietatile semnatice si propietatile fizice ale obiectului se suprapun si exclud reciproc, in

functie de unghi, de lumina, de scara perceptiei. Odata cu schimbarea  unghiului de perceptie,

obiectul se inchide, se ascunde, deschizandu-se in schimb textul,  deschizandu-se imaginea bisericii. Schimbarea unghiului dinspre  sud-vest (axa strazii Alba Iulia) spre latura nodica (Piata Libertatii)  presupune inversarea operatiei - deschiderea obiectului si ascunderea reprezentarii.

 

Inapoi