My place


Acasa / Lucrari / SOLUTIA 1(+2=3)

Etichete a_ta 2011, concurs proiecte
Nume lucrare SOLUTIA 1(+2=3)
Tip lucrare proiect
Localitate Ierusalem
Autor lucrare Bogdan ionescu
Echipa de proiectare Experimental Studio of Architecture
Imagini Bogdan Ionescu
Anul proiectarii 2011

RE-IMAGINAND IERUSALIMUL. SOLUTIA 1(+2=3)

STRUCTURI EXISTENTE

"Legea orasului-stat nu forma nici continutul actiunii politice si nu era nici o lista de interdictii intemeiata, asa cum sunt toate legile moderne, pe acele “Sa nu faci...” ale Decalogului. Ea insemna literalmente un zid, fara de care ar fi putut exista o aglomerare de case, un oras (asty), insa nu o cetate, o comunitate politica. Aceasta lege ca-un-zid era sacra, dar numai zona ingradita era politica."

Hannah Arendt, Conditia Umana

 De obicei perceput la o scara globala, pentru a fi inteles, conflictul israeliano-palestinian trebuie sa fie citit si inteles la nivel regional si la o scara urbana. Daca in forma sa socio-economica acest conflict prezinta tipare care sunt usor de recunoscut si in alte numeroase cazuri raspandite pe glob, particularitatea este data de modul cum identitatea nationala a fost construita aici - in Palestina/ Israel, identitatea nationala este legata de o identitate religioasa (si adesea si de una sociala); ele adesea se contopesc si se construiesc una pe cealalta. Atunci, CARE ESTE ADEVARATA NATURA A ACESTUI CONFLICT? Conflictul se bazeaza pe doua naratiuni, fiecare sustinand ca nu este decat o singura legatura cu teritoriul. (Nu este vorba de  o problema a teritoriului propriu-zis, cat mai degraba, a modului cum este investit acest teritoriu.) Fiecare dintre cele doua naratiuni il exclude pe celalalt (si se bazeaza pe aceasta EXCLUDERE a celuilalt). Acest tip de CON-FRUNTARE este caracterizata prin faptul ca nici una dintre parti nu se CON-FRUNTA cu adevarat cu cealalta. Nici o parte nu RE-CUNOASTE cu adevarat celalta tabara (bineinteles cu exceptii notabile). In schimb, exista un aparat foarte complex prin care se gestioneaza aceasta problema - este vorba de o INTER-FATA (ideologica dar si fizica) creata in acest scop. ZIDUL DE SEPARARE este (doar) o parte vizibila a acestei interfete. El functioneaza ca o LIMITA,  ca o DELIMITARE,  ca un aparat de CONTROL, dar este de asemenea si un act de LEGITIMARE a statului israelian. Ceilalti nu-l pot ignora si, chiar mai mult, sunt fortati sa-l recunoasca in cadrul complexelor ritualuri de trecere prin punctele de control.O explicatie pentru prezenta situatie ar fi faptul ca cele doua natiuni se (re)gasesc inca in prima faza - aceea de fondare. Aceasta lipsa de RECUNOASTERE si LEGITIMITATE pentru celalalt construct national, arata de fapt, lipsa de reconoastere si legitimitate pentru propriul construct national (asa cum ar exista in prezent). O problema majora o constituie orasele prinse in acest conflict - cazul Ierusalimului fiind poate cel mai cunoscut si cel mai dramatic.

 

Ierusalimul este un oras-sfant; din aceast motiv, a functionat ca un oras-global, iar prestigiul sau a fost international. Ierusalimul are o populatie hibrida, fapt care nu este recunoscut de naratiunea nationala, dar un fapt care nu poate fi ignorat. Conflictul dintre cele doua natiuni a devenit conflictul dintre natiune si oras (si cetatenii sai) - Ierusalimul nu este recunoscut ca oras in sine, ci este recunoscut doar ca si capitala (uneia dintre) natiuni(i).

 Astazi, Ierusalimul este separat de Cisiordania prin Zidul de Separare. Zidul afirma apartenenta Ierusalimului la Israel, dar vazut de cealalta parte, Ierusalimul devine parte a acestui zid. Incet, noul Ierusalim este construit, ca si capitala a Israelului. Se observa insa doua lucruri: In primul rand, trebuie sa fie distrus orasul complex care exista in prezent pentru a putea fi protejat doar un oras-

 

muzeu, celebrand diversitatea, dar in forma sa mumificata. (Un bine-cunoscut exemplu este Muzeul Tolerantei care va fi construit de Centrul Simon Wiesenthal  - un muzeu care glorifica toleranta, dar care contruieste acest muzeu pe un cimitir musulman profanat). Si in al doilea rand, Ierusalimul inceteaza sa existe pentru restul teritoriilor palestiniene. Acest aspect ese unul foarte important, pentru ca palestinienii isi imagineaza Ierusalimul ca fiind viitoarea lor capitala si, poate si mai important, pentru ca acest oras functiona ca si centrul economic si infrastructural al Cisiordaniei.

 

STRUCTURI PROPUSE

"Ceea ce nu puteau risca era o lupta pe viata si pe moarte, fara perspectiva unui compromis la sfarsit; pentru ca acestiei lupte avea sa-i supravietuiasca numaicombatantul cel mai putin sofisticat."

 

A.P.J. Taylor, Monarhia Habsburgica

 In acest context, intrebarea care se pune este: cum poate fi protejata aceasta  diversitate unica a Ierusalimului? Sau ESTE POSIBIL SA FIE PROTEJATA ACEASTA DIVERSITATE? Si POATE IERUSALIMUL SA FUNCTIONEZE CA SI CAPITALA PENTRU ISRAEL SI PENTRU VIITORUL STAT PALESTINIAN? Raspunsul se gaseste in conceptul de EXAPTARE - un concept folosit in anatomie si stiintele comportamentale; are in vedere saltul unei functii de-a lungul evolutiei, functie care insa nu a fost gererata prin selectie naturala. EXAPTAREA poate fi un instrument care poate fi folosit la RE-STRUCTURAREA situatiilor prezente, imaginand diferite scenarii, dar folosind elementele existente. Ca solutie/ raspuns la aceste probleme, ne putem imagina un IERUSALIM EXTINS, guvernat doar de o administratie civila in care ambele natiuni pot fi reprezentate. Nu va functionaca un stat, ci ca un oras. Este o CON-STRUCTIE - o structura capabila a atrage, adapta si integra oameni. Pentru a exista, va folosi si transforma limitele actuale - ZIDUL DE SEPARARE va deveni zidul noului oras; frontiera cu Israelul poate deveni un zid daca va fi necesar, asigurand o anumita reciprocitate, dar si gradul de siguranta dorit de ambele parti. ZIDUL va functiona ca LEGITIMARE a existentei orasului. Un proces invers, in care CONTROLUL orasului (si al ZIDULUI) nu este asigurat de armata, ci de administratia civila a Ierusalimului.

 

In contextul propus, dezvoltarea este posibila, generand o noua conditie urbana in care diversitatea este permisa si incurajata; un oras contemporan generic unde istoria nu se scrie cu litere mari, ci este doar actualizata.

 

 Este insa putin probabil ca segregarile sociale/ etnice/ religioase sa poata fi abolite (in acest mod). Daca vechile granite vor fi transformate, noi granite vor aparea (in interiorul orasului) si noi forme de segregare. 

Fotografii

 

 

Inapoi